A mágnesterápia, gyógymagnetizmus veszélyei

Bevezetésképpen idézek egy orvoskutató szerzőpáros könyvéből, akik tudomásom szerint nem hívő keresztyén emberek, mégis határozott álláspontokat képviselnek tudományos alapon az alternatív gyógymódok leleplezésében.

Mágnesterápia

Statikus – leginkább a testen viselt – mágnesek mezejét használja fel különböző problémák, általában a fájdalom enyhítésére.

Háttér

Az orvostudomány manapság a csúcstechnológiai képalkotó műszerekben a csonttörések gyógyulásának elősegítésére alkalmazza a gyorsan fluktuáló mágneses mezőket. Az alternatív gyógyászat azonban inkább statikus, állandó mágneses mezőt létrehozó mágneseket használ.

            Az orvosok mindig is érdeklődtek a statikus mágnesek iránt, a mágnesterápia igazi virágkora azonban a 18. századi Európában kezdődött. Noha az orvostudomány fejlődésével a statikus mágnesek kegyvesztetté váltak, az alternatív gyógyászatban ma a legkülönbözőbb formákban újra népszerűek. Használatukat egy sor zavar esetén javasolják, elsősorban a krónikus fájdalom csillapítására. A statikus mágneseket hordják karkötőként, övként, bokavédőként, talpbetétként, tapaszként és egyéb változatokban. Mágneses matracot és üléshuzatot is vásárolhatunk. Az ilyen eszközök mágneses ereje 10 és 1000 gauss között mozog. A statikus mágneseket közönséges áruházakban is beszerezhetjük, vásárláskor az esetek többségében a vásárló/beteg nem is találkozik egészségügyi képzettséggel rendelkező szakemberrel.

            A mágneses mezőknek valóban van némi hatásuk, például a sejtkultúrákra. A kérdés csak az, vajon ez a hatás felhasználható-e gyógyítási célokra.

Mik is a bizonyítékok?

A statikus – vagyis nem változó, hanem állandó erejű mágneses mezővel bíró – mágnesekkel kapcsolatosan klinikai kutatás túlnyomó része a fájdalomcsillapításra irányul. Az Exeter Egyetem kutatói nemrégiben kilenc, placebóval kontrollált, véletlen besorolásos vizsgálat alapján készítettek metaanalízist. Az eredmények nem támasztják alá a statikus mágnesek fájdalomcsillapító hatását. Más problémák, például a menstruációval járó tünetek és visszér esetében sem meggyőzőbbek a bizonyítékok.

            A statikus mágnesnek valószínűleg nincs közvetlen káros mellékhatása. Mivel a beteg általában saját elhatározásból alkalmazza, fennáll annak a veszélye, hogy akár még súlyos betegségét sem diagnosztizálják, és értékes időt veszteget el, mert nem kap idejekorán hasznos kezelést.

Összegzés

A statikus mágnesek népszerűek, piacuk virágzik, de látnunk kell, hogy semmi sem bizonyítja orvosi hatásukat, és nincs is okunk feltételezni, hogy létezik ilyen.«1

Egyéb állítások, ügyeskedések a „gyógymágnesek” körül

»A gyógyítók évszázadok óta hangoztatják a mágnes gyógyerejét. Kleopátra állítólag mágnessel igyekezett megőrizni a fiatalságát, a 16. századi svájci orvos, Paracelsus szerint „a mágnesesség minden gyulladást és egy sor betegséget orvosol.”, 1866-ban pedig egy C.J. Thatcher nevű orvos katalógusa egy 700 mágnessel felszerelt öltözéket kínált, amely „teljes védelmet nyújt a test minden létfontosságú szerve számára”. A terápiás mágnesek globális piaca ma már több mint egymilliárd dollárt ér: mágneses karkötőket, talpbetéteket, nyakmerevítőket és párnákat árusítanak. A gyártók előszeretettel hangoztatják, hogy a test közelében elhelyezett mágnesek egy sor zavart elmulasztanak, segítenek például a csontok összeforrasztásában, javítják a vérkeringést, és csillapítják a fájdalmat. Sajnos a mágnesterápiával kapcsolatos szigorú kutatások egyik állítást sem támasztják alá. A mágnesterápia nem is jelentene problémát, ha csupán néhány arthritises, azaz ízületi gyulladásban szenvedő beteg vásárolna 10 fontért haszontalan mágneses karkötőt, ám a weboldalak tucatjai kínálnak akár 2500 fontba kerülő termékeket, köztük az állítások szerint rákot gyógyító matracokat is.«2

Érdemes itt megemlíteni, hogy súlyos visszaélések történnek (nem csak ezen a területen) a drágán árusított termékekkel. Hazugság és csalás útján szedik rá a hiszékeny embereket az üzérkedők a profit érdekében. Tehát vagyoni megkárosításról is szó van a legtöbb esetben az egyéb veszélyek mellett.

A „tudományos magyarázat” hazugsága

Simon Singh és Edzard Ernst kutatóorvosok a következőket írják még könyvükben:

»Az alternatív terapeuták egy része tudományos magyarázatokkal igyekszik hitelessé tenni az általa hirdetett gyógymódot, ám attól, hogy egy magyarázat meggyőzőnek tűnik, még nem feltétlenül igaz. A mágnesterápiával foglalkozók például szívesen hangoztatják, hogy a mágnes vérünk vastartalmára hatva állítja helyre a test elektromágneses egyensúlyát, de ennek tudományosan nincs semmi értelme. A vérünkben lévő hemoglobin valóban tartalmaz vasat, de az eben a formában nem reagál a mágnesre. Az alternatív gyógyászatra vonatkozó magyarázatokat olykor áltudományos zsargonban fogalmazzák meg: egy londoni klinika például olyan kifejezéseket használ, mint „a beteg elektromágneses áramköre” és „a test defragmentálása”. A laikus talán meggyőzőnek érzi ezt a nyelvezetet, de az tudományos szempontból érthetetlen. Jelen könyve szerzői közösen egy orvosi diplomával és két PhD-fokozattal rendelkeznek (részecskefizikából és véráramlástanból), mégis mindketten értetlenül állunk e kifejezések előtt.«3

Egy másik könyvben, amit két keresztyén orvos írt, előkerül a mágnesterápiának nevezett praktikák legtöbbje mögött rejlő okkult háttér:

»A mágnesterápia néhány népszerűsítője a hatást életenergia-elképzelésekkel magyarázza. Davis Eisenberg gyakran idézett felmérése az amerikai alternatívgyógyászat-használatról a mágneseket érdekes módon az energiagyógyászathoz sorolta. A tizennyolcadik században Mesmer abbahagyta a mágnesek használatát, amikor rájött, hogy az embereket ugyanúgy tudja befolyásolni hipnózissal is. Ekkor fogalmazta meg az „animalis magnetizmus” elvét, amely nagyon hasonló az életenergia-elképzeléshez. A teozófia népszerűsítői később a magnetizmust ugyanilyen értelemben használták. (A teozófia egy filozófiai-vallásos életszemlélet, mely elképzeléseit az okkult és keleti vallásokból meríti, és a New Age mozgalomnak szolgált alapul.)«4

Ha egy terapeuta a mágnesek hatásáról úgy beszél, mint amellyel a test általános energiáját befolyásolni tudja, a keresztyén embernek óvakodnia, sőt menekülnie kell tőle, mert az ilyen értelemben vett „energiagyógyászat” okkult praktika, nem pedig fizikai-kémiai-biológiai orvosi eljárás.

Dr. Erdélyi Judit fogalmazza meg a mágneses terápia mögött (is) rejlő, Bibliától teljesen idegen, okkult gondolkodásmódot:

»…az alternatív gyógymódok látszólag nagyon különböző módszerek gyűjteménye, talán még híveik és művelőik sem gondolják ezeket egységesnek. Mégis van bennük valami közös – az alapjuk, a kiindulásuk teljesen egységes; egyetlen fa különböző ágai. Ez a közös alap a világképük, ami a valóság és a Biblia világ-, Isten- és emberképétől merőben elütő, különböző. Ezért az egészség-betegség fogalmuk is egészen más.

Világszemléletük, melyre a keleti természetvallások is épülnek, a panteizmus. Tanítása szerint van egy mindenható teremtő, aki azonban azonos a világmindenséggel, a kozmosszal. Ez a személytelen isten jelen van mindenben. A természet és az ember minden egyes alkotó elemével része ennek a mindenütt jelenlévő, személytelen istennek – erőnek – energiának – kozmikus energiának.

Felfogásuk szerint a természet és az ember között alapvető harmónia, egység áll fenn, amit ez a mindenben jelenlévő kozmikus energia – a természet és az ember elemeiben „feloldódó istenség” – tart fenn. Ha megvan, jelen van ez az egység, akkor az ember egészséges. Ezért ezt a harmóniát fenn kell tartani – természetes táplálkozással, speciális légzéstechnikával – ahogy azt a hinduizmus tanítja. Ha ez a harmónia felborul, vagyis az ezt fenntartó természetfeletti, kozmikus energia megzavarodik, akkor jelenik meg a betegség.

A gyógyítás célja tehát, az energiaegyensúly helyreállítása. Az alternatív gyógymódok legtöbb irányzata ezt a harmóniát, egyensúlyt kívánja praktikáival helyrehozni. Az istenséggel azonos, természetfeletti erőt a különböző irányzatok más és más elnevezéssel illetik:

  • az asztrológia kozmikus sugárzásnak
  • a jóga, hinduizmus pranának
  • a kínai taoizmus taonak
  • a mesmerizmus fluidumnak
  • a magnetizmus egyik japán ága reikinek nevezi.«5

A gyógyító magnetizmus világszemléleti háttere is ugyanaz, mint … amit már az előadás elején is megbeszéltünk. A természetfeletti, kozmikus energiából indul ki. A különböző magnetizáló eljárások ennek az energiának, erőnek a továbbítására, átadására valók, mellyel gyógyítani lehet.6

Hogy az Igazság, a Valóság is elhangozzék ezekkel szemben, röviden idézem Dr. Erdélyi Judit előadásából az alábbiakat:

Mindezekkel szemben milyen a Biblia Isten- és emberképe, és mit tanít a betegség gyökeréről?

A Bibliában önmagát kijelentő Isten mindenható, személyes Isten. A világmindenség, a természet és benne az ember Isten keze munkája, Isten alkotása, teremtménye, de maga nem isteni! Az Isten mindenkor felette áll a világnak, munkálkodik benne, terve van vele, de sohasem oldódik fel benne!

Az Isten az embert tökéletesnek és jónak, sőt „igen jó”-nak, így tehát egészségesnek is teremtette. A teremtés hajnalán egység, harmónia volt a teremtő, mindenható Isten és teremtményei – a természet és az ember – között. A Biblia szerint az újjáteremtés befejeződésével ismét helyre fog állni ez a harmónia, amikor majd Isten lesz ismét „minden mindenekben” (1Kor 15:28). Ezért Isten országában nem lesz betegség, halál és fájdalom (Jel 21:4).

A Teremtő és az ember közötti egység megbomlásának az oka a bűn volt. Az ember elszakadt Istentől, az Isten pedig átok alá helyezte a teremtett világot (1Móz 3:16-19), az embert és a természetet egyaránt. Többek között ezért is helytelen a természetet „Isten patikájának” nevezni. Az Istentől való elszakadás – a bűn egyik következménye az ember életében a betegség. A bűn és a betegség oksági, egyenes összefüggése Jézus egész munkásságából nyilvánvaló – csak egy példa: a gutaütött meggyógyítása (Mk 2:1-12).

„Mi a könnyebb, azt mondani a bénának: Megbocsáttattak bűneid! vagy azt mondani: Kelj fel, fogd az ágyadat és járj? Azért pedig, hogy megtudjátok: az Ember fiának van hatalma bűnöket megbocsátani a földön – így szólt a bénához: Neked mondom, kelj fel, fogd az ágyadat, és menj haza!”

Ezek szerint tehát a bűn=betegség; gyógyítás, gyógyulás=bűnbocsánat. Jézus azért jött, mert meg akar szabadítani a bűntől és a bűn következményeitől. A kereszten elvégzett áldozatával a bűnkérdést megoldotta, lehetővé vált a bűnbocsánat. Helyre állhat az Isten és ember kapcsolata, mert Isten „megbékéltetett minket önmagával Krisztus által” (2Kor 5:18).

Ezért is helytelen a természetgyógyászat jelszava: „vissza a természethez”. A helyes jelszó: „vissza Istenhez”, aki megbékült az emberrel és így lehetséges már a bűn következményének, a betegségnek a felszámolása is.

Valóban, sokszor látunk ilyen gyógyulásokat – amikor szinte egyenlőségjel tehető a bűnbocsánat és a gyógyulás közé: valaki hitre jut, megtér, megszabadul a dohányzás bűnéből is, és visszafejlődnek a bűn következményei – meggyógyul a krónikus hörghurut, nem ismétlődnek a koszorúér-görcsök.

De ez a ritkább eset, a gyakoribb az, hogy bizony bűnbocsánatot nyert hívő emberek is megbetegszenek ugyanazokban a betegségekben, mint a hitetlenek, és a betegségeik ugyanúgy nem gyógyíthatók. A mi korunkban – korszakunkban – Jézus Krisztus két eljövetele közötti időszakban – mivel a „teremtett világ” még nem szabadult meg a „romlandóság rabságából” (Róm 8:20-23) – nem minden esetben találunk egyenlőséget a bűnbocsánat és a gyógyulás között. Isten sok esetben a megbocsátás ellenére sem hárítja el a bűn következményét.

A betegség gyakran Isten nevelőeszköze életünkben. Megerősíti bennünk a tudatot, hogy állandóan Isten kegyelmére vagyunk utalva. Ahogy ezt láthatjuk Pál apostol életében is: „tövis adatott a testembe” (2Kor 12:7-10). Isten ezt a „tövist” használta arra, hogy Pál hűségét, alázatát megőrizze.

A hit általi gyógyulás nem mindig jelent testi gyógyulást, de mindig azt jelenti, hogy őszinte szívvel el tudom mondani:

„Tudjuk pedig, hogy azoknak, akik Istent szeretik, minden javukra van” (Róm 8:28a).

Hit által nemcsak meggyógyulni lehet, hanem hit által meg lehet tanulni – Pálhoz hasonlóan – betegséget hordozni.«7

Az Úr Jézus Krisztus adjon belátást mindnyájunknak nem csak a mágnesterápiával, gyógymagnetizmussal kapcsolatban, hanem az Őbenne megjelent Isteni kegyelem és szabadítás elfogadásában is!

Idézett irodalom:

A) Simon Sing és Edzard Ernst: Trükk vagy terápia? Kereszttűzben az alternatív gyógyászat. Park Könyvkiadó, Budapest, 2010.

B) Dr. Dónal O’Mathúna és Dr. Walt Larimore: Alternatív medicina. Harmat Kiadó, Budapest, 2009.

C) Dr. Erdélyi Judit: Természetgyógyászat az Ige mérlegén. PRIMO Kiadó. Megjelent a Budapesti Pasaréti Református Egyház gondozásában. A kritikai előadás a Biblia alapján 1991 áprilisában hangzott el Budapesten a Torockó téren.

Hivatkozások:

1. A, 365-366. pp.

2. A, 253. p.

3. A, 261. p.

4. B, 272-273. pp.

5. C, 3-4. pp.

6. C, 24. p.

7. C, 4-6. pp.

Referálta: Solymos Dániel, Budapest, 2013. április 10.